Tuesday, November 30, 2010

MAKMAL FORENSIK :D10


Skrip Ke 38

Tajuk Drama: MAKMAL FORENSIK :D10
Durasi: 13 Episod X 1jam
Skrip : Adza Irdawati, Adza Nasyaemie & Martias Ali
Pengarah: Rashidi Ishak
Pelakon: Syed Aiman, Kieran ERA, Ahmad Mazlan Maaruf, Reanna Samsudin, Yasmin Haron dan Brian Iskandar.
Penerbit: Metrowealth MIG
Siaran: RTM 2007

Mengisahkan tentang sekumpulan anggota MAKMAL FORENSIK :D10 yang beribu pejabat di Kuala Lumpur. PEJABAT MAKMAL FORENSIK :D10 diketuai oleh Tuan Megat Zainul dan dianggotai oleh Adam, Nina, Liyana, Micheal @ Mike Einstein dan beberapa anggotaforensik yang lain di unit itu.

Mereka dipertanggung jawabkan untuk mengendali, mencari dan menemukan bahan bukti bagi sesuatu kes jenayah bagi mencari kebenaran dan menegakkan keadilan dalam membenteras jenayah.

Drama bersiri ini membawa penonton ke satu dimensi berbeza di dalam penyelesaian sesuastu kes jenayah. Siri ini juga mengajak penonton untuk lebih memahami dan mendalami apa yang sebenarnya berlaku di dalam sesuatu kes jenayah dan seterusnya meleraikan spakulasi kejadian. Kelebihan anggota CSI mampu menyelesaikan sesuatu kes dengan berbekalkan ilmu, kepintaran dan keberanian.

Untuk musim yang pertama yang mengandungi 13 episod akan berlegar dari satu topik ke topik yang lain. Di setiap episod terdapat perkembangan sub-plot untuk setiap watak dan menjadi pautan (clif hanger) untuk turutan episod seterusnya.

Adam terdedah dengan pelbagai penemuan secara sengaja mahupun tidak sengaja yang membawanya semakin menjejaki pembunuh isteri dan anaknya walau di masa yang sama ia sedang menyelesaikan kes yang lain. Penemuan-penemuan bukti baru ini juga menjadikan ia sering dihantui mimpi-mimpi ngeri.

Secara sedar dengan tidak, Nina mulai jatuh hati pada Adam. Namun rahsia peribadinya (ia pernah dirogol teman lelakinya)menyebabkan ia sukar menerima kenyataan tersebut. Ia begitu sensitif (personal) bila berhadapan dengan kes rogol yang membawa kepada emosi yang berlebihan. Ia juga berusaha bagi menyatukan semula ibu dan ayahnay yang tela lama berpisah.

Kpt. Megat Zainul dinasihati oleh doktor supaya bersara dari tugasnya yang begitu havok dan tidak tentu masa. Ia berusaha untuk memulihkan ikatan kekeluargannya dan mahu mengambil hati anak-anaknya semula.

Liyana terperangkap dengan teka teki apabila mendapati ujian DNA seorang lelaki mempunyai persamaan dengan DNA miliknnya. Munkinkah lelaki itu ayahnya. Liyana cuba menjejaki ayahnya.

Diakhir setiap episod digambarkan suasana malam di kota metropolitan Kuala Lumpur dan kedengaran suara Micheal sedang berkumandang di radio dalam pelbagai suasana suka atau duka. Kemudian ia akan memainkan lagu mengikut mood cerita.

No comments: