Thursday, November 25, 2010

SAKA - 13 Episod



Skrip ke 36

Tajuk Drama : SAKA 13 Episod
Genre : Seram
Skrip oleh : Adza Irdawati & Martias Mohd Ali
Penerbit : Jurey Rosli
Siaran : ASTRO RIA (2008)




Sinopsis SAKA

Kisah ini berlaku di Negara Siam dan berempadan dengan Malaysia. Pacai mengalami kesukaran untuk menghembuskan nafasnya yang terakhir. Namun Ulan tabah dengan dugaan tersebut. Pelbagai cara di gunakan bagi melepaskan roh Pacai dari jasad dengan aman namun tidak berjaya.

Namun semakin ramai yang melihat Pacai berjalan sendirian di waktu malam sehingga semua menyedari bahawa Pacai menyimpan Hantu Raya sebagai Sakanya. Roni makin runsing melihat keadaan ayahnya itu dan di tambah pula dengan kahabar-khabar yang mengatakan bahawa ayahnya itu mempunyai Saka. Achara pula cuba untuk menenangkan Roni.

Sokchat yang memang mendendami Roni semakin lantang menyampaikan cerita Saka Pachai dan menyebabkan Roni cuba membelasah Sokchat namun Roni sendiri yang tewas.

Kerana desakan dan kata-kata yang sering dilemparkan akhirnya Roni ertanya sendiri pada ibunya Achara. Achara kemudian menceritakan kedudukan yang sebenarnya.

Sebenarnya Roni adalah anak angkat dan Saka itu adalah milik Roni yang di warisi dari orang tuanya. Roni di buang di dalam hutan selepas dilahirkan bagi membuang saka pemiliknya. Roni tidak percaya kata-kata tersebut namun dia akur dengan carita Achara.

Demi untuk merelakan roh Pacai pergi dengan aman akhirnya Roni mewarisi Saka ayahnya itu dan berazam mahu memulangkan Saka itu kepada tuannya yang sebenar. Namun Roni langsung tidak tahu dan tidak pernah diberi tahu bagai mana untuk menjaga Sakanya itu.

Roni membuat sembahyang hajat untuk mencari siapakah sebenrnya pewaris Saka tersebut dan akhirnya dia mendapat alamat melalui mimpinya. Di dalam mimpinya dia melihat seorang lelaki Indra.

Dengan bantuan seorang bomoh, akhirnya Pachai dapat menghmebuskan nafasnaya yang terakhir secara aman dan linangan air mata oelh isteri tersbintanya yang merelakan pemergiannya itu.

Pada suatu hari Tok Ketua meminta Roni menghantarkan buah ke seorang pemborong di Malaysia kerana pemandunya kurang sihat. Roni bersetuju dan terus membawa lori tersebut ke sempadan.

Namun tiba di sempadan alangkah terkejutnya dia bila mendapati bahawa pemborong/peniaga buah itu adalah lelaki yang sama muncul di dalam mimpinya. Dia lantas untuk terus mencungkil rahsia tersebut demi untuk mencari siapakah pemilik saka itu sebenarnya.
Roni telah di pelawa untuk singgah di rumah. Isteri Indera pula sarat untuk bersalin pada bila-bila masa danmenyebabkan gerai buah milik Indera tidak ada yang menunggu. Lantas demi mencari kepastian, Roni menawarkan diri berkerja dengan Indera.

Sulaiaman (bapa Indera) juga semakin uzur. Kehadirian Roni seperti membawa alamat buruk kepadanya. Dia kini mengesyaki bahawa kehadiran Roni mahu memulangkan sesuatu yan telah lama dia buang.

Roni serba salah dan tidak tahu apa yan harus ia lakukan. Dalam masa yang sama juga Saka Roni yang menyerupai Roni mula bergaul dengan Achara. Ulan pula menyedari bahawa Roni yang berada bersama Achara bukalah Ron sebenarnya tetapi adalah Saka atau Hantu Raya. Namun Ulan sukar untuk meneragkan kepada Achara kedudukan yang sebenarnya.

Dalam masa yang sama Sokchat pula cuba mengganggu Achara dan menyebabkan Saka Roni megamuk dan membelasah Roni. Perhubungan di antara Achara dan Roni juga telah mebnihkan kandungan anak SAKA.

Roni mulai sedar bahawa isterinya di dalam bahaya lantas pulang semula ke Siam untuk menghapuskan Saka tersebut dengan pertolongan Sulaiaman yang merupakan ayah kandungnya sendiri.


2 comments:

Haslinda Hassan Ali said...

seram

UmmuAyyash said...

memang suka tengok cerita seram, tetiba jumpa blog ni, memang terrrbaik :D