Tuesday, November 23, 2010

PULAU KASIH


Skrip ke 29


Tajuk Drama: PULAU KASIH
Idea & Skrip Asal : Nora Helmi
Olahan Skrip: Adza Irdawati Adenan
Siaran: RTM 2004

Sinopsis

Pulai Kasih mengisahkan tentang kepincangan keluarga En Mizan yang disebabkan oleh kesibukkan Encik Mizan mengejar harta dan kemewahan duniawi.

Ini membuatkan anaknya Danial semakin terpinggir dan semakin mendekati gejala tidak sihat. namun berlainan dengan anak gadisnya dania, dia gadis yang sungguh baik dan berbudi bahsa. Dania sering menasihati abangnya supaya lebih menghormati ayah mereka namun gagal.

Danial semakin hanyut dalam dunianya. Ini membuatkan Encik Mizan mengambil keputusan untuk meninggalkan kerjayanya dan menumpukan lebih perhatian kepada anak mereka. Mizan akhirnya membawa isterionya Sari dan anak anaknya Danial dan Dania ke sebuah pulau iaitu Pulau Kasih. Walaupun berat untuk mengikut keluarganya namun setelah puas dipujuk oleh adik dan ibunya, danial terpaksa akur.

Di pulau Danial dan ayahnya tetap bertelagah dan berkelahi. ini merunsingkan Sari.

Sebelum mereka pulang Mizan mengambil keputusan untuk memancing dan memaksa danial mengikutnya.

Tiba tiba mereka terlihat satu bot lanun melakukan rompakan . sedar akan kegiatan mereka dilihat oleh Mizan dan Danial akhirnya lanun lanun itu menangkap mereka dan diikat di dalam bot.

pelbagai perkara berlaku semasa mereka menjadi tebusan lanun lanun itu. Akhirnya mereka dapat diselamatkan dan ini menyedarkan Mizan dan Danial bertapa mereka saling sayang menyayangi antara satu sama lain.

Mulai tarikh itu mereka akan ke Pulau Kasih pada setiap tahun untuk merapatkan hubungan kekeluargaan antara mereka.

No comments: