Saturday, November 20, 2010

PABILA CAHAYA BERSINAR SEMULA


Skrip ke 27
Justify Full
Tajuk Drama: Pabila Cahaya Bersinar Semula
Skrip Oleh : Adza Irdawati

Sinopsis

Danial seorang anak kepada seorang jutawan merupakan seorang playboy dan sering menghabiskan harta keluarganya. walau puas dipujuk oleh ibubapanya Danial tetap dengan sikapnya itu. Danial bekerja di syarikat pembinaan milik ayahnya dan menjalin hubungan dengan setiausahanya June. Namun semakin lama June semakin tidak sabar dengan sikap playboy Danial yang sering bertukar pasangan di belakangnya.

Satu hari setelah keluar dari kelab malam dalam keadaan mabuk tiba tiba ketika Danial melintas jalan untuk ke keretanya satu cahaya kereta bersinar kearahnya dan dengan sepantas itu dia telah dilanggar.

Keadaan sunyi sepi tiba tiba Danial tersedar dan terkejut apabila mendapati bahawa penglihatannya kini telah tiada. Bukan sahaja dia menjadi buta malah dia kini telah hilang ingatan. Akhirnya Tok Ali Tok Batin orang asli menyatakan bahawa dia telah menemui Danial di tepi tebing sungai di hujung kampung mereka Danial terkejut.

Oleh kerana tidak tahu asal usulnya maka Tok Ali menamakannya Adam. Bermula hidup Adam sebagai salah seorang orang asli di perkampungan orang asli itu.

Tahun berlalu Danial telah berkahwin dengan anak Tok Batin bernama Maya dan kini Maya menggandungkan anak pertama mereka.

Maya sering mengikut Danial menjual barangan hasil kraf mereka dan orang asli di kampung mereka di bandar. Tiba tiba seorang wanita terkejut apabila terserempak dengan Danial. Wanita itu adalah Ibu Danial. Setelah diberitahu dan diterangkan oleh Ibu Danial tentang asal usulnya, kini ingatannya kembali teringat kembali. Dia terus memeluk ibunya.

Ibu Danial berkeras mahu membawa Danial pulang namun Maya agak keberatan. Namun Maya terpaksa akur dengan permintaan suaminya itu.

Berita penemuan Danial heboh diperkatakan. Ibu dan ayah Danial membawa Danial berjumpa pakar mata dan akhirnya Danial menjalani pembedahan mata dengan mendapat derma organ mata.

Setelah matanya kembali normal . Danial terkejut apabila terlihat kearah Maya yang tidak secantik seperti citarasanya. June tiba dihospital dan terus berpelukkan dengan Danial. Maya sedih.

Danial kembali kepada sifat lamanya semula. Dia mengabaikan Maya yang kini sarat mengandung itu. Dia berfoya foya dan bermain cinta dengan June tanpa segan silu dihadapan maya. Kecewa dengan sikap Danial. Maya lari dan pulang kekampungnya. Danial tidak memperdulikan kehilangan Maya.

Pada suatu malam Danial tiba tiba bermimpi . dia terlihat dirinya dilanggar oleh satu kereta yang cahayanya bersinar menyilaukan mata Danial. dan akhirnya Danial dapat melihat bahawa yang melanggarnya adalah June.

Danial terus menemui June dan melaporkan hal itu ke pihak polis.
June akhirnya tertangkap. Danial kini sedar bahawa dia bersalah terhadap Maya. Dia pulang ke kampung dan diikuti oleh ibubapa yang menghalang niatnya itu. Danial berlari kerumah dan terkejut mendengar tangisan bayi di rumah itu. Tok Batin mengambil bayi yang baru dilahirkan dan diserahkan kepada Danial dan menyatakan bahawa itu adalah anaknya. Bila Danial bertanya tentang Maya, Tok Batin menyatakan bahawa Maya telah meninggal dunia ketika melahirkan anak mereka. Danial terkejut dan menyesal dengan perbuatannya. dia berlari kehutan dnamun tiba tiba kakinya tersadung kayu dan terjatuh dan matanya terkena dahan pokok. Akhirnya Danial kembali menjadi buta. Danial menjerit sekuat hatinya.