Wednesday, December 1, 2010

MAK YONG


Skrip Ke 39

Tajuk Drama: MAKYONG
Skrip : Adza Irdawati, Adza Nasyaemie & Martias Ali
Penerbit: Jurey Rosli & PTVM
Siaran: RTM (sedang keudara di RTM sekarang)

SINOPSIS

Pergolakan di sempadan Thailand telah membawa Munah dan anak gadisnya Fatimah ke Malaysia setelah suaminya telah terbunuh dalam satu pengeboman oleh pihak yang tidak bertanggungjawap.Rachman membawa mereka menyeberangi sempadan dan terpaksa membunuh temannya Amit kerana mensyaki bakal membocorkan rancangan penghijrahan Munah dan fatimah itu.Namun tanpa pengetahuan rachman, Amit hanya cedera parah namun telah diselamatkan oleh seorang jurulatih pasukan tomoi.

Munah dan Fatimah menumpang dirumah sepupu Munah Sibon di bachok Kelantan. Sibon merupakan satu satunya Tok dalang buta yang disanjung dan dihormati di Kelantan.Anak Sibon pula merupakan seorang penari Makyong terhebat dan dianggap bakal menjadi primadona Makyong di suatu hari nanti.

Kehadiran mereka berdua menggembirakan fatimah. Namun masa berlalu pantas dan apabila Fatimah mulai lebih mengusai Makyong dan kini semua tumpuan lebih tertumpu kepada Fatimah dan zaman kegelapan Zubaidah kini muncul dan ini membuatkan Zubaidah membuat rancangan untuk mengusir mereka dari situ.

Dalam masa yang sama Azim seorang penuntut jurusan seni dari Kuala Lumpurtiba disitu untuk membuat thesisnya tentang tarian Makyong. Lama kelamaan hati Azim terpaut kepada Fatimah tanpa menyedari bahawa Zubaidah terlebih dahulu telah jatuh cinta pandang pertama terhadapnya.

Sibun pula merasakan Azim layak untuk menggantikan tempatnya sebagai tok dalang, namun niatnya itu telah membuatkan pengikutnya marah kerana mereka rasa mereka lebih lama bersama Sibun dan lebih layak untuk menggantikan tempat Sibun sebagai Tok Dalang. lebih lebih lagi mereka marah kerana Azim tidak berdarah dan berasal dari Kelantan.

Sementara itu Amit yang telah pulih sepenuhnya telah belajar Tomoi dan menjadi yang terbaik. Kini dia merantau sekeliling malaysia bersama pasukan tomoinya memasuki pertandingan tomoi sambil cuba menjejaki rachman untuk membalas dendam.


Episod 1
Tahun 1998, Sitpong (50an) terbunuh di dalam satu letupan yang di rancang di sepadan Negara Thailand. Atas nasihat dari penduduk kampung, Munah (40an) di suruh lari meninggalkan Thailand bersama anak perempuannya Fatimah (20an). Ada segelintir penduduk menganggap Sitpong sebagai duri dalam daging dan banyak terlibat di dalam kancah pergolakan di sempadan Siam itu.
Ratchman kekasih Fatimah membawa Munah dan Fatimah menyeberangi sungai Golok untuk melarikan diri. Ratchman sanggup berbuat apa sahaja demi melihat Fatimah dan juga Munah selamat. Ini termasuk membunuh salah seorang kawannya Amit, yang di kuatiri bakal membongkarkan rahsia penghijrahan Fatimah bersama ibunya Munah. Ratchman menembak Amit dan terus jatuh ke dalam sungai Golok.
Sesampai di sempadan Munah terus di bawa ke Tumpat, tempat di mana Ratchman mahu menyembunyikan mereka berdua. Namun Munah kemudian meminta pemandu tersebut membawa dia ke Bachok di mana dia mempunyai seorang saudara yang menetap di sana. Fatimah kesedihan kerana terpaksa berpisah dengan Amit. Namun Amit berjanji dia akan mencari Fatimah di suatu hari nanti.
Munah tiba di rumah Sibun, seorang warga Siang yang telah lama bermastautin di Kelantan dan kini menjadi rakyat Malaysia. Sibun merupakan seorang yang sangat disanjung tinggi oleh penduduk setempat kerana kecekapannya bermain wayang kulit dan lancar bercerita seperti seorang tok dalang yang hebat. Namun bukan itu yang menyebabkan dia disanjungi dan di kagumi. Dia dikagumi kerana dia adalah satu-satunya tok dalang yang cacat penglihatan. Kedua matanya buta kerana di belasah di dalam satu perlawanan tomoi sewaku di masih muda dahulu.
Sibun dan Zubaidah iaitu anak gadisnya terpaksa menyembunyikan Munah dan Fatimah untuk beberapa ketika bagi mengelakkan dari mereka berdua di berkas oleh pihak yang bertanggung jawab.

Dalam masa yang sama Azim seorang pelajar jurusan muzik di sebuah pusat pengajian tinggi, telah menyertai kumpulan pemuzik Makyong sebagai sesi prektikal dan juga untuk membuat thesis pengajiannya. Azim mula merapati Zubaidah sehingga Zubaidah mulai tertarik pada Azim.
Episod 2
Kehadiran Fatimah dan Munah telah menceriakan Zubaidah. Zubaidah kini tidak lagi kesaorangan apatah lagi ibunya baru sahaja meninggal dunia setahun yang lampau. Darah seni yang ada pada Sibun turut megalir pada Zubaidah. Zubaidah merupakan seorang penari Makyong yang di sebut sebut bakal menjadi primadona dan pelapis seni budaya Kelantan suatu masa nanti.
Zubaidah sering mendapat undangan untuk mengadakan persembahan di majlis-majlis keramaian dan budaya. Fatimah tertarik dengan kehebatan Zubaidah menarik Makyong sehingga telintas untuknya meniru dan mencuba tarian tersebut. Hinggalah pada suatu hari Zubaidah terlihat Fatimah menari Makyong sendirian lantas Zubaidah menawarkan diri untung mengajar Fatimah. Fatimah amat gembira dengan pelawaan Zubaidah. Ternyata lenggok dan tari Fatimah lebih cantik dan lembut berbanding dengan dirinya sendiri.
Dalam pada itu Amit yang di anggap telah mati rupanya masih hidup selepas di selamatkan oleh Sintrak seorang jurulatih tomoi yang terlihat dia terdampar di tebing sungai. Setelah pulih, Amit nekad untuk membalas dendam ke atas Ratchman. Ratchman pula telah bersiap untuk mengekori Fatimah dan mahu melamarnya menjadi isteri.
Ratchman sampai ke Tumpat, namun dia mendapati bahwa Munah dan Fatimah tidak berada di situ. Ratchman kecewa, namun dia terus mencari mereka dari satu daerah ke satu daerah yang lain. Tanpa dia sedari, Amit juga sedang memburunya juga. Munah sering sendirian mengenangkan suaminya yang telah terbunuh. Sibun cuba menceriakan Munah dengan persembahannya serta gurauannya di dalam setiap persembahan.
Beberapa teman rapat Sibun menyuruh Sibun mengambil Munah sebagai isteri setelah sekian lama dia menduda. Namun Sibun enggan kerana dia takut di tuduh mahu mengambil kesempatan. Dalam pada itu, Fatimah semakin mahir menari dan menyanyi Makyong.
Sintrak pula sedang sibuk melatih pasukannya yang akan membuat beberapa siri perlawanan di negeri Kelantan. Amit memujuk Sintra untuk turut serta bagi membolehkan dirinya mencari Fatimah secara tidak langsung. Kerana menyimpan perasaan ingin membalas dendam, Amit mendalami sukan tomoi secara serius sehingga Sintrak terpesona dengan kehebatan Amit. Akhirnya Amit terpilih untuk menyertai pasukan tomoi Sintrak.

Episod 3
Satu majlis keramaian akan diadakan. Zubaidah dan Sibun telah di jemput bagi membuat persembahan. Namun tiba-tiba Zubaidah diserang demam panas. Zubaidah memujuk Fatimah untuk menggantikan tempatnya. Setelah dipujuk akhirnya Fatimah bersetuju. Pada mulanya kumpulan Makyong meragui akan keupayaan Fatimah. Namun setalah mereka melihat kelembutan serta kemerduan suara Fatimah, mereka mulai merasakan bahwa Fatimah lebih hebat dari Zubaidah.
Banyak jemputan meminta Fatimah menjadi penari Makyong sehingga Zubaidah mulai merasa tersisih serta tercabar. Zubaidah mulai merasa kesal kerana mengajar Fatimah Makyong. Azim secara tiba-tiba mulai menaruh hati pada Fatimah. Tanpa Azim sedari selama ini bahawa Zubaidah telah lama jatuh hati kepadanya.
Satu hari Azim datang untuk menjengok Sibon untuk belajar cara bermain wayang kulit. Di situlah Zubaidah mulai mengesyaki bahawa Azim telah jatuh hati pada Fatimah. Fatimah kini mulai menaruh dendam terhadap Zubaidah. Namun berlainan dengan Sibun yang beranggapan bahawa Azim mempunyai potensi untuk mewarisi bakat tok dalang yang ada pada dirinya itu.
Zubaidah mulai berubah menjadi seorang diktator di dalam rumahnya. Dia sering menyuruh Fatimah melakukan kerja-kerja rumah sehingga Fatimah tidak mempunyai waktu untuk membuat latihan serta mengadakan persembahan. Zubaidah terus mencuba untuk mendekati Azim namun Azim lebih memberi perhatian kepada Fatimah.
Sibon menyatakan kepada rakan-rakannya yang dia mahu bersara dari menjadi tok dalang dan mencadangkan untuk Azim mengganti tempatnya. Kenyataan tersebut telah menyebabkan Kamal seorang pemain gendang merasa kecewa. Dia beranggapan yang dia lebih layak menjadi tok dalang kerana dia sudah lama bersama Sibun dan juga dia adalah orang Kelantan sejati berbanding dengan Azim yang bukan berdarah Kelantan.
Kamal terus beranggap bahawa Sibun telah di pengaruhi oleh Fatimah dan ibunya Munah di dalam membuat keputusan. Perkara ini telah membuka peluang untuk Zubaidah yang memusuhi Munah dan Fatimah untuk dia terus merapati Azim. Munah dan Fatimah mulai di perlaku seperti hamba di rumah tanpa pengetahuan Sibun yang tidak mampu melihat apa-apa.
Sementara itu Amit semakin garang menewaskan lawan dari satu daerah ke satu daerah yang lain. Destinasi pertarungan seterusnya adalah di Bachok di mana Fatimah dan Munah berada dan membolehkan dia bertemu dengan Ratchmen.

Episod 4
Kamal tidak berpuas hati dengan Azim. Dia lantas memberi kata putus kepada Azim untuk meninggalkan bumi Kelantan. Namun Azim berkeras kerana mahu menghabiskan sesi prektikal serta thesisnya. Kerana keenggannya, Azim kemudian telah di belasah Kamal dan beberapa orang lain.
Azim menggagahi dirinya pergi ke rumah Sibun. Munah dan Fatimah merawat Azim yang cedera teruk tanpa pengetahuan Zubaidah. Mereka menyembunyikan Azim di sebuah bangsal. Di sinilah Azim meluahkan perasaan cintanya pada Fatimah. Sedikit demi sedikit, Fatimah juga telah jatuh hati pada Azim.
Sibun kehairanan kerana Azim tidak datang bertemu dengannya bagi mempelajari ilmu seorang tok dalang. Akhirnya Munah menceritakan bahawa Azim sedang di rawat di bangsal belakang rumah. Sibun kemudian bertemu dengan Azim. Demi untuk menjaga keselamatan Azim, Sibun lantas mengajarnya ilmu persilatan tomoi. Walaupun Sibun seorang buta, tetapi mata hatinya dapat mebaca setiap pergerakan sehingga Azim tergamam melihat kehebatan Sibun.
Ratchman mendapat berita bahawa Munah dan kekasihnya berada di daerah Bachok. Dia lantas bergegas ke sana. Setiba di sana dia bertemu dengan Zubaidah dan bertanyakan perihal Fatimah. Zubaidah meminta Ratchman berjanji supaya membawa Fatimah dan Munah keluar dari Bacok selepas dia membawa Ratchman bertemu mereka berdua. Ratchamn setuju dengan perjanjian tersebut.
Namun niat Rathman terbantut apabila mendengar cerita bahawa Amit beradi di rumah Sibun setelah mendapat maklumat bahawa Fatimah dan Munah berada di situ. Amit telah menawan Fatimah dan Munah dan berlakulah satu pergaduhan dengan Ratchman sehingga Rathman cedera parah.
Kerana terus berdendam, Amit telah memperkosa Fatimah di hadapan Rathman. Rathman dan Fatimah telah di jumpai terikat di satu kawasan hutan belukar. Dendam Amit kini terbalas.
Azim merasa marah kerana Amit telah memperkosa Fatimah lalu mencabar dia untuk bertarung di tomoi sehingga ke titisan darah terakhir. Sibun mendapat tahu bahawa jurulatih tomoi yang membimbing Amit adalah Sintrak musuh lamanya yang menyebabkan dia menjadi buta

Episod 5
Zubaidah mulai menjadi serba salah kerana menjadi punca kejadian tersebut. Zubaidah bertemu dengan Amit supaya tidak mengapa-apakan Azim. Namun Zubaidah telah di jadikan mangsa rakus Amit. Zubaidah akhirnya di jadikan tebusan oleh Sintrak.
Malam perarungan di antara Azim dan Amit berlangsung dengan sengit. Namun kepantasan Azim dan juga semangat juang yang tinggi menyebabkan Amit tewas. Sintrak marasa malu kerana anak didiknya tewas kepada anak murid musuh lamanya.
Sintrak memberi syarat untuk membebaskan Zubaidah jika Sibun mahu bertarung dengannya. Munah keberatan untuk mengizinkan. Azim pula cuba melawan Sintrak namun tewas juga. Akhirnya Sibun menerima pelawaan Sintrak.
Perlawanan tersebut telah berlangsung dengan hebat dan Sintrak banyak membelasah Sibun. Namun kekuatan mata hati Sibun akhirnya berjaya juga menewaskan Sintrak.
Pihak berkuasa tiba dan memberkas Amit dan Sintrak. Zubaidah menjadi separuh gila. Azim merelakan untuk melepaskan Fatimah bagi merestui cinta Ratchman dan Fatimah. Sibun kemudian mengistiharkan Azim sebagai pengganti tok dalang jika dia tiada nanti.

No comments: