Wednesday, December 1, 2010

HIJRAH SABRINA


Skrip Ke 40

Tajuk Drama: HIJRAH SABRINA
Skrip : Adza Irdawati & Martias Ali
Siaran: RTM 2010

SINOPSIS

Shawn pulang ke Malaysia dengan membawa bersama isterinya Sabrina seorang warga British yang dinikahinya sewaktu menuntut di kota London. Namun ia langsung tidak menceritakan perkara tersebut kepada YB Karim dan Puan Noor iaitu ayah dan ibunya. YB Karim dan Puan Noor mempunyai agenda tersendiri iaitu mahu mengahwini Shawn dengan Camelia seorang model terkenal anak kepada Datuk Zakaria yang juga seorang ahli perniagaan berjaya.

YB Karim berharap melalui ikatan ini dapatlah ia menyelamatkan perniagaannya yang kini mengalami krisis kewangan. Kerana telah berjanji dengan Datuk Zakaria, YB Karim dan Puan Noor merahsiakan status Shawan dari mereka.

Sabrina dilayan dengan hina oleh Puan Noor yang menganggap bahawa Sabrina telah merosakkan ikatan kekeluargaan mereka. Kak Milah, orang gaji YB Karim mejadi tempat untuknya mengadu. Sabrina cuba mencari apakah cara hidup islam hadari. Kesungguah Sabrina menyebabkan Kak Milah sering membawa Sabrina ke surau untuk mendengar kuliah subuh. Tanpa ia sedari bahawa imam disurau itu adalah Malik seorang pemuda yang pernah jatuh hati kepadanya sewaktu mereka menuntut dahulu. Namun Malik sanggup mengorbankan perasaanya bila mengetahui bahawa Sabrina menyintai Shawn yang juga rakan karibnya.

Sabrina dilayan seperti seorang hamba tebusan di dalam rumah mewah itu. Puan Noor lebih menganggap Sabrina tidak lebih dari dalah seorang dari orang gajinya dan masih beranggapan bahawa Shawn masih bujang dan bakal mengahwini Camelia.

Dari kecil Camelia disemaikan dengan kata-kata bahawa ia bakal mengahwini Shawn bila tima masanya kelak hinggakan Camelia merasa suratan hidupnya bersama Shawn telah tertulis. Camelia telah menutup pintu hatinya pada mana-mana lelaki selain dari Shawn. Namun pada masa yang sama Haiqal seorang pegusaha fasion tanahair menaruh hati padanya. Haiqal menggunakan kecantikan Camelia untuk ia mendapatkan perhatian penggiat fesyen yang berpusat di Paris.

Puan Norr dan YB Karim terang-terang di hadapan Sabrina mengaturkan pertunangan Shawn dengan Camelia. Apabila Sabrina bertanya Puan Noor dengan tegas mengatakan bahawa seorang lelaki Islam boleh berkahwin sehingga empat orang.

Melihatkan Sabrina dihina didepan mata Shawn menyebabkan Shawn hilang sabar dan memarahi ibunya. Tindakan itu menyebabkan Puan Noor “pura-pura” jatuh sakit. Kerana menyesali dengan perbuatannaya meyebabkan Shawn cuba menjaga hati ibunya semula. Peluang ini di ambil oleh Puan Noor bila mana ia telah menghalau Sabrina keluar dan memberitahu Shawn bahawa Sabrina sudah tidak tahan dengan adat orang timur. Berbekalkan kepada surat “palsu” yang ditinggalkan oleh Sabrina menyebabkan Sabrina merelakan pemergian Sabrina.

Dalam hilang arah tuju, Sabrina telah bertemu dengan Malik secara tidak sengaja. Malik membawa Sabrina ke rumah ibunya dan di sana Ibu Sabrina menjaga Sabrian denga baik dan ia mulai mendalai agama Islam.
Namun semenjak ketiadaan Sabrina, Shawn mula merinduinya. Shawn mulai sedar bahawa ia masih menyintai Sabrina. Namun demi menjaga hati Puan Noor, Shawn menurut sahaja kehendak mereka.

Haiqal mendapat surat tawaran kontrak dari Paris yang mahukan ia membawa Camelia dan koleksi fesyennya ke sana. Ia terus menyampaikan berita gembita tersebut kepada Cemelia yang telah lama menyimpan cita-cita untuk menjadi seorang model profesional antarabangsa. Kini Camelia terbelengu di antara cita-cita dan “cintanya”.

Mendapat tahu bahawa Camelia mendapat tawaran dari Paris, Puan Noor mencadangkan supaya Shawn terus mengahwini Camelia sebelum Camelia membuat keputusan untuk ke luar negara.

Haiqal yang tidak mahukan cita-citanya musnah terus membocorkan rahsia kepada Tan Sri bahawa Shawn sebenarnya telah berkahwin. Tan Sri terkejut dengan berita terbaru itu dan menyerahkan keputusan kepada Camelia. Camelia kini terpaksa menimbangkan apakah “berbaloi” ia mengahini Shawn lantas terus bertanyakan kepada Shawan apakah ia menyintainya. Shwan pasrah dengan pertanyaan tersebut dan menyatakan bahawa ia menyintai Sabrina. Kak Milah kemudian menceritakan hal yang sebenar yang menyebabkan Sabrina keluar dari rumah.

Shawn nekad mencari Sabrina dan bertemu dengan Malik. Malik marah dengan tindakan Shawn yang mengabaikan Sabrina menyatakan bahawa Sabrina telah kembali ke kota London. Malik mengambil keputusan untuk ke Kota London bagi mencari Sabrina. Namun pemergiannya hanya sia-sia kerana Sabrina telah menyertai pasukan sukarela ke Iraq.

No comments: