Wednesday, April 7, 2010

DRAMA "SECANGKIR AIR, SETEGUK USIA.."



SKRIP kedua

Tajuk Skrip: SECANGKIR AIR SETEGUK USIA
Skrip Oleh: Adza Irdawati Adenan

Drama "SECANGKIR AIR, SETEGUK USIA adalah hasil skrip saya yang kedua yang saya tulis .

SECANGKIR AIR SETEGUK USIA mengisahkan tentang Datin Norin yang terlalu obses dengan kecantikan. Pelbagai kaedah dan pembedahan telah dilakukannya untuk membuatkan dirinya menjadi sentiasa jelita. Walaupun suaminya Dato Faizal tidak bersetuju dengan isterinya namun dia hanya mendiamkan dirinya dan mengikut segala permintaan isterinya itu.

Suatu hari Datin norin telah didatangi oelh seorang lelaki yang menawarkan kecantikkan yang tiada tolak bandingnya dengan hanya minum dari air ajaib dari cangkir antik yang dibawanya. Pada mulanya Datin norin agak skeptikal dengan kata kata lelaki itu. lelaki itu menyatakan bahawa dia memberi segelas minuman secara percuma dan Datin Norin tiada apa apa kerugian jika air itu tidak mujarab. Datin Norin kemudian meminum air itu dan lelaki itu terus beredar dari situ.

Malam itu Datin Norin menghadiri sebuah keramaian bersama Dato faizal dan semua hadirin disitu terkejut dan amat kagum dengan kecantikkan datin Norin. Datin Norin hairan dan melihat dirinya di cermin dan dia terkejut apabila dirinya menjadi sepuluh tahun lebih muda dan lebih cantik dari sebelumnya. datin Norin kini percaya kepada air cangkir milik lelaki itu.

Keesokkann paginya Datin Norin mencari lelaki itu di merata tempat namun gagal. Dia akhirnya pulang kerumah dn terkejut melihat lelaki itu berada di hadapan rumahnya. Datin Norin meminta untuk meminum air ajaib dari cangkir itu namun kali ini lelaki itu meminta bayaran. datin Norin terus membayarnya.

Begitulah rutin harian Datin Norin. setiap hari dia akan minum air ajaib dari cangkir ajaib itu dan setiap tegukan air itu membuatkan usianya menjadi lebih muda dan cantik. Namun semakin lama semakin tinggi harga yang dikenakan lelaki itu.

Dato Faizal hairan dengan perubahan isterinya itu. dia juga menyedari bahawa wang di akaun isterinya susut dengan mendadak.Dato Faizal juga hairan dengan kecantikan luar biasa isterinya itu.

Datin norin kehabisan wang dan meminta lelaki itu menurunkan harga bagi air ajaib itu namun lelaki itu enggan. datinNorin marah lalu menyatakan dia tidak mahu lagi berurus niaga dengan lelaki itu. lelaki itu berlalu . keesoakkan paginya datin Norin bangun dan terkejut apabila mendpati dirinya kini menjadi seorang wanita yang sangat tua dan juga buruk. Datin Norin sedar ini adalah akibat dari tidak meminum air ajaib itu. Dia akhirnya merayu lelaki itu untuk mendapatkan khidmatnya semula.

Datin Norin menjadi semakin obses dengan air ajaib dari cangkir ajaib itu. setelah semua wangnya habis kini Datin Norin menggunakan wangnya suaminya pula.

Dato faizal terkejut apabila menhetahui hampir kesemua wang simpanannya digunakan oleh isterinya lalu membekukan akaunnya. Lelaki itu kini nekad mahu mengenakan bayaran yang terlalu tinggi kepada Datin Norin dan datin Norin semakin terdesak apabila dirinya berubah menjadi tua pada setiap minit. Namun akhirnya Datin Norin gagal mendapatkan untuk membayar lelaki itu. Lelaki itu menyatakan dia tidak lagi mahu berurus niaga dengan orang yang tidak dapat membayarnya. datin Norin marah dan terus memaki hamunnya. Lelaki itu kemudian terdiam dan akhirnya bersetuju untuk memberikan air minuman terakhir kepada Datin Norin namun kali ini dari cangkir yang lain pula lalu dia terus berlalu dari situ.

datin Norin mengambil cawan yang berisi air ajaib itu dan terus meminumnya.

Dato faizal terkejut apabila pulang kerumah dan mendapati seorang nenek tua yang kelihatan berumur seperti ratusan tahun berada dirumahnya. datin Norin menceritakan apa sebenarnya yang telah terjadi hinggalah kepada air terakhir yang telah dimunumnya yang tidak membuatkan dirinya cantik namun telah menjadikan dirinya menjadi seorang wanita yang amat tua. Kerana terlalu mencintai isterinya Dato Faizal minum lebihan air di dalam cawan itu. Datin Norin menjerit namun tidak sempat menghalang suaminya itu.

Akhirnya kelihatan Datin Norin dan Dato Faizal yang sama sama kelihatan amat tua menangis dan berpelukan.

Di satu tempat yang lain kelihatan lelaki itu sedang menawarkan air ajaib dari cangkir ajaibnya kepada seorang wanita kaya yang lain.

1 comment:

irish said...

sis drama ni mcm menarik je...tak de tayangan semula ke?teringin sangat mau tonton...vcd ada tak?