Saturday, April 10, 2010

DRAMA BERSIRI 13 Episod "CAHAYAMATA"


SKRIP ke 9

Drama bersiri 13 episod berjudul "CAHAYAMATA" adalah hasil skrip saya yang kesembilan dan ditayangkan di RTM pada tahun 2002

Tajuk Drama: CAHAYAMATA
Skrip oleh : Adza Irdawati & Martias Ali
Lakonan : Farouk Hussain
Siaran : RTM
Ditayangkan: keudara pd thn 2000

SINOPSIS " CAHAYAMATA"

Halim dan Rina telah 10 tahun berumahtangga. Kehidupan dan karier mereka sangat berajaya namun mereka passrah keran tidak dikurniakan sebarang cahaya mata. Ibu Halim sering menggunakan alasan untuk itu dan mendesak supaya Halim berkahwin lagi. Ini kerana dia terlalu menginginkan seorang cucu. Namun atas kesabaran Halim dan Rina mereka akhirnya menerima berita gembira apabila Rina disahkan mengandung.

Bermulalah drama dalam kehidupan Rina apabila Ibunya dan Ibu Halim masing masing dengan kepercayaan masing masing mulai mengongkong hidup Rina. Ibu Rina sering menyuruh Rina mengamalkan cara kampung manakala ibu Halim mahu Rina mengamalkan cara mengandung, bersalin dan berpantang dalam cara moden. Perselisihan faham antara kedua dua ibu dan ibu mertua berlangsung hingga Rina melahirkan anaknya. Sangkaan Rina dan Halim meleset menyangka persengketaan itu akan berakhir disitu, kini kedua dua nenek itu bertelgah pendapat dalam memberi nama dan cara membesarkan cucu mereka itu pula..

No comments: