Wednesday, September 22, 2010

GITULAH RAYA


Skrip ke 21

Tajuk Drama:GITULAH RAYA
Idea Asal : Adza Irdawati & Saiful Apek
Skrip Oleh: Adza Irdawati
Lakonan: Saiful Apek, Yassin, Bob Ku2, Marsha Af, Zarina Af, Felix Af, Sathiya,Hamid Gurkha, Allahyarhamah Yusni Jaafar,
Siaran :ASTRO RIA (2007)

SINOPSIS


Kecoh di dada dada akhbar mahupun di radio dan televisyen tentang kehilangan 3 orang artis terkenal iaitu Saiful Azam, Yassin dan juga Bob KU2. Ramai juga yang berpendapat mereka ini telah diculik oleh kumpulan Mat Sayap. Dan tidak kurang juga yang mengandaikan mereka telah mengalami kemalangan dan belum dapat ditemui. Kini gerakan dijalankan oleh berbagai pihak untuk mencari mereka dijalankan.

Tiada yang lebih bersusah hati atas kehilangan mereka terutamanya Manager mereka Mr Sam. Oleh kerana khabar angin mengenai ketiga tiga artis itu telah hilang, maka ramailah penerbit dan juga maneger bagi show show yang besar menemui Mr Sam untuk meminta wang pendahuluan yang telah mereka berikan pada Mr Sam bagi mendapatkan khidmat ketiga tiga artis naungannya itu untuk menjayakan filem mahupun show show mereka. Terutamanya yang paling ditakuti oleh Mr Sam ialah Pengurus untuk konsert Hari raya iaitu Manager Siti Nurhaliza iaitu Ayie. Ini membuatkan Mr Sam menjadi seperti orang hilang akal , kerana hampir kesemua wang pendahuluan itu telah dia gunakan untuk persiapan menyambut hari raya Deepavali. Kini Mr Sam terpaksa bersembunyi di pejabatnya untuk mengelakkan lebih ramai producer mahupun orang orang yang berkenaan mencarinya.

Di sebuah lorong di bawah sebuah jambatan, terdapat sebuah warung burger kepunyaan J.Lo atau nama sebenarnya Jalut. J.Lo seorang yang lemah lembut mahupun dari segi sikap dan percakapannya. J.Lo sering mencampur berbagai perisa baru di dalam menu burgernya itu dan itu yang membuatkan warungnya itu tidak laku. Tambahan pulak kini adalah bulan puasa, maka bertambah sukarlah untuk J.Lo meniaga. Namun J.Lo tidak berputus asa dia menvariasikan perniagannya dengan menjual kuih kuih Raya. J.Lo berusaha keras kerana ingin membeli kain ela yang dijual dengan harga yang mahal kerana mempunyai banyak labuci labuci dan berwarna striking yang diidaminya sejak dulu untuk dijahit dan dipakainya semasa Hari raya kelak.

Namun impian J.Lo mungkin tidak kesampaian kerana telah lama warungnya tidak didatangi pelanggan kerana kebanyakkan mereka sibuk membuat persiapan untuk menyambut Hari Raya. Namun hanya seorang saja pelanggan tetapnya yang setia makan di warung milik J.Lo iaitu Apek.

Apek merupakan seorang salesman yang kurang berjaya. Dia menjual pelbagai jenis barang dari yang kecil sehingga barang yang tidak masuk akal kegunaannya. Maka dia banyak melobi J.lo untuk membeli barang jualan langsungnya itu.

Dan berdekatan dengan warung milik J.Lo terdapat seorang kontraktor Indonesia yang sedang membetulkan jalan iaitu Ranoma. Ranoma seorang peminat fanatic Siti Nurhaliza. Maka dia tidak berhenti henti menyanyi lagu \ Siti Nurhaliza. Dan dialog yang akan diucapkan olehnya juga banyak menggunakan lirik lirik dari lagu Siti Nurhaliza. Namun sejak Aidilfitri yang semakin tiba membuatkan Renoma menjadi sedih dan pilu mengenangkan kampung halaman dan juga saudara maranya yang jauh di seberang. Maka Apek dan juga J.Lo sering menenangkan perasaan Renoma itu dengan turut menyanyikan lagu lagu Siti versi sedih dan diselitkan juga dengan lagu raya yang juga dinyanyikan oleh Siti Nurhaliza.

Sedang mereka menceritakan masalah mereka masing masing, kelihatan Mr Sam melaui kedai itu. Mr Sam terkejut melihat ketiga tiga mereka yang amat iras dengan ketiga tiga artis naungannya yang hilang itu. Tiba tiba Mr Sam mendapat satu akal. Dia memujuk Apek , J.Lo dan juga Renoma untuk menyamar menjadi Saiful Azam, Bob KU2 dan juga Yassin. Pada mulanya semuanya menolak usul oleh Mr Sam itu, namun setelah mendengar wang yang ditawarkan kepada mereka, maka Apek dan J.Lo yang sememangnya memerlukan wang itu terus bersetuju. Namun Renoma yang kuat imannya itu tidak mahu menyertai komplot itu. Namun setelah Mr Sam menyatakan mereka akan menjayakan satu konsert hari Raya bersama Siti Nurhaliza maka Renoma terus bersetuju.

Mr Sam membawa Apek, J.Lo dan renoma ke pejabatnya. Dia mula mengajar cara cara percakapan , berjalan dan juga cara artis menjawab soalan kepada mereka bertiga. Mr Sam juga menayangkan beberapa klip dari lakonan Saiful Azam, Bob KU2 dan juga Yassin kepada mereka supaya mereka mendapat gambaran yang lebih jelas karektor yang terpaksa mereka lakonkan. Namun bukan mudah untuk Mr Sam “mengrooming” ketiga tiga mereka. Dia terpaksa “mengeraskan” J.Lo yang lemah lembut itu untuk menjadi seperti Bob KU2 yang agak brutal. Dia terpaksa membetulkan percakapan Apek dan Renoma supaya bertutur dalam bahasa Malaysia yang sempurna. Dan yang paling mencabar ialah memakaikan mereka pakaian yang sering dipakai oleh ketiga tiga artisnya. Akhirnya mereka ini berjaya di”klon”kan oleh Mr Sam menjadi seperti. Saiful Azam, Bob KU2 dan juga Yassin.

Namun ujian pertama pada mereka adalah apabila producer David Teoh datang ke pejabat itu. David Teoh yang pada mulanya mahu memarahi Mr Sam kerana kehilangan artis artis yang telah menandatangai kontrak bersamanya untuk menjayakan filem filem mereka telah hilang, namun mereka kembali tenang setelah bertemu dengan Klon yang telah dicipta oleh Mr Sam.

Namun berbagai kekeliruan berlaku apabila Apek, J.Lo mahupun Renoma yang langsung tidak tahu menahu tentang filem membincangkan tentang filem dan kontrak dengan kedua dua producer itu. David teoh merasa amat gembira kerana ketiga tiga yang disangkakan artis itu telah meminta harga yang 300 kali lebih murah berbanding yang telah diminta oleh mereka dahulu untuk menjayakan filem filem itu. Mr Sam yang tidak dapat berkata apa apa bertambah pening dengan situasi itu. Ramai wartawan menelefon Mr Sam untuk menanyakan tentang penemuan ketiga tiga artis itu. Dan terus menjadi bahan berita terkini bahawa ketiga tiga artis itu telah ditemui dan selamat.

Di suatu rumah, kelihatan ketiga tiga artis yang dikatakan hilang iaitu Saiful Azam, Yassin dan juga Bob KU2 sedang bergembira dan sedang mengenakan pakaian raya masing masing. Mereka semua gembira kerana mahu menyambut hari raya bersama sanak saudara dan rakan mereka di kampong. Mereka juga gembira kerana berjaya mengenakan manager mereka yang selalu “cekik darah” dan selalu “songlap” wang hasil dari show mahupun filem yang mereka telah jayakan. Mereka sebenarnya mengambil keputusan untuk lari sebentar dari manager mereka supaya manager mereka insaf dan tidak lagi menindas mereka. Dan apa yang membuatkan mereka mengambil tindakan nekad itu ialah apabila manager mereka menyuruh mereka menjayakan konsert hari raya. Padahal masing masing mahu pulang beraya di kampong masing masing.Namun kegembiraan mereka itu bertukar wajah apabila tersebarnya berita tentang penemuan mereka .
Setelah David Teoh dan juga Prof beredar dari situ. Pak Tam membawa Siti Nurhaliza ke pejabat untuk meminta penjelasan pada Mr Sam tentang konsert hari raya yang akan berlangsung esok. Namun Pak tam gembira setelah melihat ketiga tiga artis sudah kembali. Renoma menjadi terkelu kerana berhadapan dengan idolanya. Atas desakan Pak Tam, Apek, J.Lo dan juga Yassin terpaksa berlatih menyanyi untuk konsert mereka esok. Maka keadaan menjadi kecoh apabila kesemua mereka menyanyi dengan sumbang. Namun lama kelamaan mereka berjaya menyanyi dengan baik sekali. Renoma cuba untuk berbual dengan Siti Nurhaliza, namun dia tidak berjaya apabila abang siti Nurhaliza sering berada disisinya. Namun renoma tetap berpuas hati kerana berjaya bertemu dengan idolanya itu.

Pak Tam mula bertanya tentang bayaran mereka. Namun belum sempat Mr sam menyatakan sebut harga Renoma menyatakan bahawa dia ikhlas membuat konsert itu dan tidak mahu sebarang bayaran untuk menjayakan konsert itu mahupun sepuluh konsert yang akan datang. Mr Sam menjadi bertambah pening kerana dia kini bukannya dapat mengaut keuntungan dengan membuat penipuan itu tetapi sebenarnya mempercepatkan proses kebankrupan syarikatnya.

Tiba tiba mereka semua dikejutkan dengan kedatangan ketiga tiga artis original iaitu Saiful Azam , Bob KU2 dan Yassin. Ketiga tiga klon iaitu Apek, J.Lo dan Renoma terus melarikan diri setelah bertentangan mata dengan artis yang sebenar itu dan meninggalkan Mr Sam seorang diri untuk membetulkan keadaan. Mr. Sam memohon maaf kepada artis artis naungannya kerana baru kini dia sedar bertapa sifat tamaknya telah membawa bencana kepada dirinya dan juga syarikat miliknya. Mr Sam berjanji akan lebih bertanggung jawab dan jujur pada artis artisnya itu.

Apek, JLo dan Renoma kembali kewarung milik J.Lo. Mereka merasa bersalah kerana turut berkomplot bersama Mr sam. Namun mereka semua merasa puas kerana masing masing mendapat keuntungan dalam penyamaran mereka. Renoma dapat bertemu dengan artis pujaannya iaitu Siti Nurhaliza. Manakala Apek dan J.Lo yang mendapat cash cek dari Producer David Teoh dan juga dari Prof. Razak Moheidi. Maka mereka semua mempunyai kenanagan Hari Raya Aidilfitri yang termanis dalam hidup mereka kecuali Apek kerana dia menyambut Hari raya Cina.

1 comment: